Selvorganiseret læring
Hvor meget kan børn lære sig selv, hvis voksne ikke stiller sig i vejen?
Se først dette web-foredrag med uddannelsesforskeren Sugata Mitra, som varer cirka 17 minutter.
Afklarende spørgsmål
Hvilken læringsform har Mitra forsket i?
Hvilke eksperimenter har han konkret lavet?
Hvordan har Mitra udviklet sin metode undervejs?
Hvilke eksempler giver Mitra på ting, som børn kan lære sig selv?
Hvad består bedstemor-metoden i? – og hvilken forskel gør den?
Hvad er bedstemor-skyen og hvordan fungerer den?
Hvad er en SOLE (self-organised learning enviroment) eller et SIM (selvorganiseret indlæringsmiljø)?
Diskussionsspørgsmål
Hvordan kan et simpelt regnespil virke sjovt og motiverende, når det placeres i ”et hul i væggen”, men ikke når det spilles hjemme eller i skolen?
Diskussionsspørgsmål
Hvorfor er det vigtigt, at børnene arbejder i grupper, så de er flere børn om én computer?
Diskussionsspørgsmål
Hvorfor har andre uddannelsesforskere opfattet Mitras resultater som for gode til at være sande?
Diskussionsspørgsmål
Hvad formidler man indirekte til børnene, når man starter en læringssituation med at sige ”... og nu går jeg!”?
Hvad gør det ved børnenes motivation?
Diskussionsspørgsmål
Har Arthur C. Clarke ret i at ”en lærer (pædagog), som kan erstattes af en maskine, bør erstattes”?
Hvis vi tager udsagnet for pålydende, hvad kunne de pædagogiske konsekvenser være?
Hvis vi tager udsagnet for pålydende, hvad bliver så lærernes og pædagogernes opgave i forhold til læring?
Diskussionsspørgsmål
Har Arthur C. Clarke ret i at ”hvis børn har lyst, så opstår der læring”?
Hvis vi tager udsagnet for pålydende, hvad kunne de pædagogiske konsekvenser være?
Hvis vi tager udsagnet for pålydende, hvad bliver så lærernes og pædagogernes opgave i forhold til læring?
Diskussionsspørgsmål
Brainstorm: Lav en liste over ting, som voksne kan gøre for at motivere og fremme børns læring (for det vil vi jo som udgangspunkt gerne) og en liste over ting, som voksne kan gøre for at bremse eller ligefrem forhindre børns læring (hvis vi et øjeblik forestiller os, at det er det, vi gerne vil).
Prioritér de to lister i forhold til, hvad der har størst effekt.
Find eksempler fra praksis på at vi bevidst eller ubevidst gør disse ting.
Diskussionsspørgsmål
Ville man kunne organisere SIMs i Danmark, for eksempel med en frivillig bedste-sky?
Hvilke målgrupper kunne det være særligt relevant at satse i forhold til?
Hvad ville det kræve at gøre det til virkelighed? Udstyr? Rekruttering? Økonomi? Drift?
Diskussionsspørgsmål
Bruger I som studerende internettet på en måde som ligner børnenes arbejde i de selvorganiserende indlæringsmiljøer?
Hvis ja, hvor ofte og i hvilket omfang?
Oplever I selv at Jeres viden fra internettet er fragmenteret og ikke ”dyb læring”?
Hvis du vil vide mere...
Mitra (2010). The child-driven education. Lokaliseret 29-08-2011 23:15:39 på www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_driven_education.html
Hvad gør man, når uddannelse er en luksusvare, så ikke er alle forundt? Man giver børnene mulighed for at drive undervisningen selv. Mitra har lavet eksperimenter verden over og resultaterne er opsigtsvækkende: Man kan lære alt, man får mulighed for at deltage i!
Mitra (2013). SOLE - How to Bring Self-Organized Learning Environments to Your Community. Lokaliseret 20-10-2013 15:01:16 på www.ted.com/pages/814
Et toolkit, som giver konkrete anvisninger på, hvordan man laver selv-organiseret læring.
Mitra (2013). SOLE stories. Lokaliseret 20-10-2013 15:04:50 på tedsole.tumblr.com/
Blog, hvor der deles erfaringer med selv-organiseret læring.