Musik og dannelse
Hvad betyder musik for vores dannelse? - og i det pædagogiske arbejde?
Se først denne web-tv-udsendelse fra DPU. Udsendelsen varer cirka 25 minutter og er en diskussion mellem Frede V. Nielsen og Thomas Blachman.
Afklarende spørgsmål
Hvordan står det til med musikfaget i Danmark?
Hvad har fået os som samfund til at nedprioritere de musiske fag?
Hvad bør musikundervisning kunne give os?
Hvad er forskellen på den praktiske og den akademiske tilgang til musik?
Hvad menes der med musikkens antropologiske dimension?
Hvad kan musik bringe os i kontakt med?
Hvad kræver det at lære at spille et instrument på højt niveau?
Hvorfor er Blachman med i x-faktor?
Hvad menes der med æstetisk rationalitet?
Hvilke forestillinger om dannelse præsenterer Nielsen og Blachman?
Diskussionsspørgsmål
Skal vi - som Blachman foreslår - dyrke det irrationelle og "hænge i periferien af fatteevnen"?
Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hvad bliver i så fald vores opgave som pædagoger?
Diskussionsspørgsmål
Findes der andre veje end musik til at udvikle det Blachman kalder egendialog?
Diskussionsspørgsmål
Hvordan kan man få forældre til at give deres børn "ikke bare kærlighed, men også inspiration"?
Diskussionsspørgsmål
Blachman får sagt, at "det er en fuldstændig katastrofe, at staten ikke tager et ansvar i de her ting".
Kan den det?
Bør den det?
Skal den det?
Hvis du vil vide mere...