Inklusion - en definition
Hvad betyder begrebet inklusion egentlig i en pædagogisk kontekst?
Rasmus Alenkær kommer i denne video med sit bud på en definition af begrebet inklusion:
"Inklusion er den dynamisk og vedvarende proces, der har til formål at udvikle mulighederne for ethvert menneskes tilstedeværelse i, og udbytte af, samfundets almene arenaer.
I denne proces har man fokus på kvaliteten af det enkelte individs fysiske betingelser, sociale samspil og opgaveløsning indenfor rammerne af en valgt kontekst.
Der tages i den forbindelse særlig hensyn til dem, der er i farezonen for marginalisering og eksklusion."
Afklarende spørgsmål
Hvad kan gå galt, når man taler om inklusion?
Findes der én bestemt definition på inklusion?
Kan man tale om inklusion uden at tale om eksklusion?
Hvad menes der med at henholdsvis inklusion og eksklusion er formbegreber?
Diskussionsspørgsmål
Hvad er kvantitativ inklusion?
Hvad er målet med kvantitativ inklusion?
Hvem taler om kvantitativ inklusion?
Diskussionsspørgsmål
Hvad er kvalitativ inklusion?
Hvad er målet med kvalitativ inklusion?
Hvem taler om kvalitativ inklusion?
Diskussionsspørgsmål
Kan man sidestille kvantitativ og kvalitativ inklusion?
Hvorfor? Hvorfor ikke?
Diskussionsspørgsmål
Hvad er fuld inklusion?
Hvad er ansvarlig inklusion?
Hvilke faglige argumenter kan der være for ikke at ønske fuld inklusion?
Hvordan kan vi etisk bedømme, hvad der er ansvarlig inklusion?
Find mindst et etisk dilemma ved at skelne mellem fuld og ansvarlig inklusion.
Diskussionsspørgsmål
Hvilken forskel gør det, om man taler om at ”nogen” eller ”alle” skal inkluderes?
Hvad ser Alenkær i den forbindelse som det spændende perspektiv i inklusion?
Diskussionsspørgsmål
Alenkjær deltager jævnligt som ekspert i den offentlige debat, for eksempel med dette debatoplæg på DR 22.02.2014.
Hænger Alenkærs kritik sammen med hans definition af inklusion? Hvis ja, hvordan?
Diskussionsspørgsmål
- Klik hér for at åbne Dagtilbudsloven.
- Tryk så på tasterne ’Ctrl’ og ’F’ for at få søgefunktionen frem.
- Gennemsøg så Dagtilbudsloven for begrebet inklusion.
- Gennemsøg så Dagtilbudsloven for begrebet eksklusion.
Bruges begreberne inklusion og eksklusion aktivt i teksten?
Hvorfor bruges begreberne mon som de gør? - eller ikke gør?
Set fra den pædagogiske professions synsvinkel: Er Dagtilbudslovens brug af begreberne afklarende og nyttig?
(Gentag eventuelt med Folkeskoleloven og Serviceloven.)
Hvis du vil vide mere...
Alenkær (2013). Inklusion - en definition. Lokaliseret 20-10-2013 15:10:26 på youtu.be/J86_7P5VT_w
Rasmus Alenkær præsenterer sit inklusionsbegreb, der giver plads til etik og dømmekraft ved at basere sig på en skelnen mellem kvantitativ og et kvalitativ inklusion, en skelnen mellem fuld og ansvarlig inklusion, samt en skelnen individorienteret og praksis- eller kultur-orienteret inklusion.
Alenkjær (2014). Hastværk får inklusion til at slå gnister. Lokaliseret 23-02-2014 19:12:26 på www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/02/22/165603.htm
Debat: Det går alt for hurtigt med at sende specialbørn ind i den almindelige undervisning - til skade for børnene, mener den førende inklusions-ekspert Rasmus Alenkjær.
Petersen (2016). Inklusionisme. Lokaliseret 30-11-2017 13:04:27 på www.altidallerede.dk/paedagogik/inklusionisme/
Blog-indlæg, der argumenterer for, at inklusion kan blive til inklusionisme, hvis inklusion ophøjes til et princip, der er mere end vejledende for praksis.